Christian Harder, Amanda Musumeci és Vinny Pahuja elmondják, szerintük mik a legjellemzőbb hibák a bankroll management terén.
Számos példa bizonyítja, rengeteg játékosnak jelent problémát a helyes bankroll management, illetve annak betartása. Legutóbb egy orosz pókeres, SennaBoris79 szórta el 193 ezer dolláros TCOOP Main Event nyereménye jelentős részét high stakes cash game játékokban, de jónéhány további példát felhozhatnánk, akár magyar vonatkozásúakat. Pedig a helyes bankroll management az egyik legfontosabb tényező napjaink pókerében, hiszen az egyre erősebb mezőnyben már a kisebb téteken is komolyabb swingekre kell felkészülnie a játékosoknak.
Az elismert pókerszakújságíró, Craig Tapscott legfrissebb interjújában a bankroll managementtel kapcsolatban faggatott három pókerprofit: Christian Hardert, Amanda Musumecit és Vinny Pahuját. Két kérdés, hat válasz...

Milyen tapasztalatokat gyűjtöttél pókerkarriered során a bankroll managementtel kapcsolatban?

Christian Harder: Profi pályafutásom elején néhány sikeres pókerjátékos szponzorált. Ez nagyban segítette karrierem kezdeti szakaszát, sok olyan versenyt játszhattam, ami nem fért volna bele saját bankrollból. Végül elég sikeressé váltam ahhoz, hogy a saját lábamra álljak, ezért később kiszálltam ezekből a szponzorációkból, saját pénzből kezdtem játszani. Ha nem érzem kényelmesnek, hogy a teljes nevezési díjat fizessem, százalékokat adok el, hogy a torna buy-inje ne legyen túlságosan nagy hatással a bankrollomra. Ma már én is szponzorálok játékosokat, illetve százalékokat is veszek, amit okos befektetésnek tartok.

Amanda Musumeci: Kis felvezetésként el kell mondanom, olyan körülmények közt nevelkedtem, hogy mindig híján voltunk a pénznek. Ez sokáig problémát jelentett az életemben, illetve a családom életében. Emiatt rettegek a rossz pénzügyi döntésektől, a mai napig nagyon figyelek arra, hogy megbecsüljem a pénzt, a bankrollom. Huszonhárom éves voltam, amikor profiként kezdtem pókerezni, és tisztességes rollt sikerült felépítenem. Ez nagy sikerélményt jelent számomra, ami egyrészt csodálatos érzés, másrészt egyre inkább nyomasztani kezdett a félelem, hogy elveszthetem a nyereményem. Túlságosan is féltem a kudarctól, és ez hátráltatott. Tiszteltem a bankrollom, hálás vagyok a sorsnak, hogy megnyertem. Ugyanakkor egy idő után már nagyon szerettem volna magasabb nevezési díjú versenyeken indulni, de ezt nem engedhettem meg magamnak, túl nagy lett volna a kockázat. Végül úgy döntöttem, jó eredményeim segítségével backert keresek. A backing és staking kulcsfontosságú a bankroll kezelésében. A backing és staking az egyik legnagyobb katalizátora volt a bankrollom sikeres építésének az elmúlt években.

Vinny Pahuja: A legnagyobb probléma a high stakes közösségben, hogy a játékosok többségének nincs megfelelő bankrollja a legmagasabb tétekre. Sok játékos azt hiszi, hogy megvan ehhez a tőkéje, de valójában nincs. Elsősorban élő játékokban van tapasztalatom, és úgy gondolom, 75-100 buy-in mindenképp szükséges az élő versenyekhez és 50-75 buy-in a live cash game-hez. Ez egy eléggé konzervatív bankroll management, ha úgy érzed, jelentős edge-ed van a mezőnyön a saját játékodban, agresszívabb lehetsz a magasabb tétekre történő shotokkal. Azt hiszem, a kellően átgondolt, jól megválasztott shot képessége igencsak alulértékelt, pedig rendkívül fontos az előrejutásban. A megfelelő tétek, játékok kiválasztása és a jó bankroll management kéz a kézben járnak. Mivel nekem a póker előtt is olyan karrierem volt, ami jól hozott a konyhára, stabilabb anyagi helyzetben voltam, mint a legtöbb profinak álló pókeres. Szerencsére korán belecsöppentem a pókerbe, 2008-tól játszom élő versenyeken, és nagy upswinggel indult a pályám. Ez lehetővé tette számomra, hogy eltekintsek a szponzoroktól, ugyanakkor elég kevés fogalmam volt akkoriban a bankroll managementről és a játékválasztásról. Fel sem merült bennem, hogy százalékokat adjak vagy cseréljek az akcióimból, de a staking és backing is homályos fogalom volt. Regisztráltam egy csomó $5.000 nevezési díjú versenyre, mert azt láttam, mindenki ezeken indul. Aztán realizáltam, milyen könnyen fut nagy downswingbe az ember, különösen az élő pókerben. Az első néhány évem a tanulásról szólt, a hatalmas swingekről, és arról, hogyan kezeljem, csökkentsem ezeket

.Mik a legjellemzőbb hibák, amit a profik elkövetnek, vagy akár amit te magad elkövettél a bankroll managementben?

Christian Harder: Sok játékostársam nagyon tehetséges a pókerben, de lövése sincs, hogyan kezelje a bankrollját. Néhányukat az egó hátráltatja, nagy, erős mezőnnyel induló versenyekre regisztrálnak, a nagy pénzre és elismertségre hajtva. Pedig nagyon könnyen futhat tartós rossz szériába az ember, különösen élő játékban. Fontos lenne egyensúlyt teremteni a játékok között, gyengébb mezőnyben is asztalhoz ülni, százalékokat cserélni és eladni a nagyobb versenyek esetén, amennyiben egy tartós downswing jelentős csapást mérhet a bankrollra. Mindig figyelembe kell venni a legrosszabb eshetőséget. Ha nem csak a pókerről beszélünk, sok játékos igencsak költséges életmódot kezd folytatni, ha profinak áll. Nagyon könnyen elmegy a pénz, ha az ember folyamatosan jó éttermekbe jár és a haverokkal bulizik. Véleményem szerint a legtöbb profi legnagyobb leakje a magánélet. Sokan buktak hatalmas összegeket sportfogadással is, illetve hogy szponzorálni kezdték a haverokat.

Amanda Musumeci: A legfontosabb, hogy a bankrollodhoz mérten játssz! Kövesd a 100 buy-ines szabályt, ha egy torna ebbe nem fér bele, ne indulj rajta! A koncepció egyszerű. A póker a variancia játéka, egyszer fent, egyszer lent, magasságok és mélységek váltják egymást. Kiemelten fontos, hogy felkészülten várjuk a rossz időszakokat, amikor peches szériába futunk, vagy amikor nem vagyunk képesek a legjobb játékunkat hozni. Ezután jön a játékválasztás fontossága. Ha olyan mezőnyben indulsz, amelyben jobb vagy a legtöbb játékosnál, brutálisan megugrik a nyerési mutatód. Hiába van szponzorod, ha folyamatosan erős mezőnyben akarsz nagy pénzt nyerni, az mind neked, mind a szponzorodnak fájdalmas tanulság lesz. Harmadszor pedig ne szállj el magadtól! Ha egy nagy shot alkalmával beüt a nagy nyeremény, ne növeld jelentősen a kiadásaid! Gyakran látom ezt... Meg kell őrizned a szerénységed, továbbra is becsülnöd kell a pénzt. Egy nagy nyeremény nem jelenti azt, hogy jobb játékos lettél, hogy hosszútávon is megállod a helyed a nagyobb nevezési díjú játékokban. A legjobb amit tehetünk, ha ilyenkor hosszútávon bizonyítjuk, megérdemeljük a magasabb szintre lépést, mert megvan hozzá a tudásunk. Ehhez további jó eredményekre van szükség kisebb téteken.

Vinny Pahuja: A legnagyobb hiba, amivel rendszeresen találkozom, hogy a játékosok alábecsülik a kockázatot és túlértékelik a képességeiket, bármilyen játékról is legyen szó. Mindannyiunknak van egója, de óriási hiba, ha az egó hatására hozunk döntéseket. Ironikus, hogy manapság, amikor sokkal jobb játékos vagyok, mint néhány éve, sokkal óvatosabban bánok a bankrollommal, mint akkoriban. Ahogy öregszünk, hajlamosak vagyunk kevésbé kerülni a kockázatot, de én konzervatív vagyok, és a játék is nehezebb manapság. Inkább kereskedem a százalékokkal minden nagyobb verseny előtt, akkor is, ha a bankrollom megengedi a közvetlen nevezést, mert nem szeretném a swingekre bízni magam. Eleinte én is meggondolatlanul bántam a bankrollommal, és csak a szerencsémnek köszönhetem, hogy időben megtanultam a leckét, sosem csődöltem. Sok fiatal játékos behúz egy nagy nyereményt, és rohan a magasabb tétekre, sokan haverokat is szponzorálni kezdenek. Mindenki ismeri azokat a világhírű pókereseket, akik nagyszerűek a játékban, de rendre csődölnek, mert egyszerűen képtelenek kezelni a pénzüket.

A cikk forrása: PokerAkademia.com

Címkék: bankroll management Vinny Pahuja Amanda Musumeci Christian Harder

süti beállítások módosítása